Kinderen en jongeren raken soms verzeild in een negatieve spiraal waarbij ze tijdelijk of permanent, deeltijds of voltijds, niet meer in staat zijn om naar school te gaan. Wij willen ook deze kinderen/jongeren een kans geven op zinvolle dagbesteding en een positief toekomstperspectief. We geloven in de krachten en mogelijkheden van elk kind/elke jongere en hebben oog voor het leren naast andere zinvolle activiteiten. Ook willen we met deze werking de draagkracht van scholen ondersteunen.
Onze dagbesteding maakt deel uit van niet rechtstreeks toegankelijke hulpverlening (NRTH) en is dus enkel toegankelijk voor kinderen en jongeren die reeds bij ons ingeschreven staan en die nood hebben aan een schoolvervangend programma tijdens de schooluren (9u t.e.m 15u). Hiervoor worden geen extra kosten aangerekend.
Binnen onze dagbesteding stellen wij volgende waarden voorop: autonomie, verbondenheid, creativiteit, ‘ont-moeten’, veiligheid, samenwerking, individuele aandacht, positieve benadering en groeikansen. We streven ernaar zinvolle activiteiten aan te bieden die aansluiten bij de eigen interesses van het kind/de jongere. De activiteiten bestaan onder andere uit crea, sport, moestuin, techniek, koken… Daarnaast bewaken we ook dat er voldoende rustmomenten zijn voor het kind/de jongere. Bij schorsing bestaat ook de mogelijkheid om schoolse taken op te nemen doorheen de dag, afhankelijk van de draagkracht van het kind/de jongere en de verwachting van de school.
Voor de visie achter onze dagbesteding en meer informatie over de procedure van aanmelding, klik hier.