Visie
MFC Nova wil kwaliteitsvolle ondersteuning bieden aan en in overleg met de kinderen, jongeren en hun netwerk. We zijn er voor kinderen en jongeren met een diagnose autismespectrumstoornis (ASS) en/of sensoriële beperking (spraak- en taalontwikkelingsstoornis en/of slechthorenden).
Met een multidisciplinair team van opvoeders, contextbegeleiders, psychologen, orthopedagogen, teamcoördinatoren, directie, zorgkundigen, logistiek personeel en onze externe partners slaan we de handen in elkaar om het welzijn en de kwaliteit van leven van onze kinderen en jongeren te bevorderen. We nemen onze kinderen en jongeren mee in een traject dat hen de nodige tools geeft om een betekenisvolle plaats in te nemen in de maatschappij.
Dit doen we door op maat en vraaggericht aan de slag te gaan. We beslissen niet over of voor onze kinderen en jongeren, maar met hen en hun context. We bieden een veilige en rustige omgeving aan, waarin samen met onze kinderen en jongeren gebouwd wordt aan een solide fundament voor het leven.
Om die taak goed op te nemen zorgen we ervoor dat ons team steeds op de hoogte blijft van nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Professionalisering is dan ook een continue opdracht. Het is daarnaast onze ambitie om continuïteit in de hulp te realiseren waar nodig. Waar we zelf niet aan de noden kunnen voldoen, zorgen we voor een kwalitatieve verderzetting van de zorg.
Pedagogisch kader
Bij het opstellen van een visie voor MFC Nova zijn er enkele pedagogische kaders als vertrekpunt gekozen.
Binnen MFC Nova streven wij naar een positief leefklimaat (Van Der Helm, 2022). Ook het herstelgericht werken (Barbier et al., 2018), schaal voor emotionele ontwikkeling revised² (Morisse & Došen, 2017) en Quality of life (Schalock et al., 2010) hebben een plek binnen onze werking. Deze kaders zijn echter wel een dynamisch gegeven waardoor de manier waarop deze geïmplementeerd worden, kan veranderen. Hieronder worden deze kaders kort toegelicht.
Het positief leefklimaat is een brede visie waarvan wij binnen onze werking een aantal elementen voorop stellen. De belangrijkste psychologische basisbehoeften van een persoon zijn autonomie, verbondenheid, competentie en groei (Ryan & Deci, 2017). Wij trachten dan ook een omgeving te voorzien waarin aan al deze behoeften zoveel mogelijk wordt voldaan.
We streven ernaar zoveel mogelijk verbinding te creëren tussen medewerkers, kinderen en jongeren in ons MFC. We zetten in op kwaliteitsvolle interacties en relaties. Binnen ons MFC leeft een sterk ‘wij’ gevoel. Dit sluit aan bij de principes van het herstelgericht werken.
Door afname van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling Revised² (SEO-R²) kunnen we inschatten welke fases van toepassing zijn in de emotionele ontwikkeling van kinderen/jongeren, waardoor zo meer op maat gewerkt kan worden. SEO kan een leidraad zijn om tegemoet te komen aan de emotionele behoeften van de kinderen en jongeren.
Vanuit het theoretisch kader Quality of Life streven we naar een optimale kwaliteit van leven op verschillende levensdomeinen.
Voor meer uitleg over onze pedagogische kaders kan je steeds onze volledige basisvisie hier raadplegen.
Meer informatie?
Naast onze basisvisie hebben wij ook een visie grensoverschrijdend gedrag, waar je meer informatie kan vinden over hoe wij als MFC denken over en omgaan met pesten, seksueel grensoverschrijdend gedrag en agressie. Verder kan je ook onze visie vrijheidsbeperkende maatregelen hier raadplegen.